Part 2 - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu Part 2 - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu

Part 2

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

19 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Previous...

Vanochtend kregen we een oproep dat er een jonge olifant rondliep met ijzerdraad om zijn nek. Cornell vliegt momenteel in een helikopter rond op zoek naar het dier terwijl ik het grondteam leid en ik actie kom als het dier verdoofd is. Ik moet zorgen dat het dier geen schade oploopt, kan ademen en iedereen goed samenwerkt.

Bossie zocht een aantal keren contact met me en na 2 uren wachten in de brandende zon stuurde hij ons terug naar huis. De olifant was nog steeds niet gevonden en we zouden opgeroepen worden zodra hij gevonden was. Een uur later kwam het bericht dat hij niet op parsons was maar op Olifants West. Het grondteam van daar zou het nu verder moeten afhandelen. Het grappige is is dat Olifants West de hele operatie opzette en dat zij na 3 uur, dus nadat de olifant was gevonden, nog steeds geen grondteam klaar hadden staan. Het kostte mij/ons 20 minuten om gereed te staan. De draad is gelukkig verwijderd en de olifant loopt weer rond.

Wat ik vergat te vertellen is dat wij eerder die week een bericht binnenkregen over een warthog dat in een mergbeen, wat mensen gebruiken om bijvoorbeeld soep te koken, was gaan staan. Dit was gaan ontsteken en op gaan zwellen. Het betrof een warthog uit een groep van 5. Moeder, vader en 3 kleintjes. De warthog is verdoofd en het mergbeen is verwijderd. Het bevond zich tussen de knie en de hoef van het beestje. JJ en Stacey hielden een handdoek op om wat schaduw te creeren voor het beestje en zodat het mannetje niet kon zien wat we deden. Door de enorme zwelling konden we het mergbeen niet recht doorzagen. Ik hield de poot aan een kant stil, cornell aan de andere kant en zaagde. Erica checkte de vitale functies continu om te zorgen dat ze niet bezweek onder pijn en stress. Toen het mergbeen verwijderd was zagen we pas hoe slecht de conditie was. Al het vlees en de spieren waren al weggerot en de wond stonk. Na verwijdering begon het wat te bloeden wat aangaf dat er nog steeds bloedtoevoer was. Gezien de omstandigheden waren er 2 hypotheses opgesteld: het zal leeuwenvoer worden of de hoef zal eraf vallen en ze moet leren lopen op een stompje. 2 weken na de "operatie". Kwam de melder van het probleem langs en liet een foto zien van een warthog. Het gaat vermoedelijk om hetzelfde dier dat wij geholpen hebben. De wond was dicht en er zat huid overheen! En de hoef was er niet afgevallen al liep ze nog wel wat mank.

De instelling die hier geldt:
Schade die toegebracht wordt door mensen moet door mensen worden weggehaald.

Afgelopen week heeft Cornell een lezing gegeven over waterinsecten en vogels. Voor de lezing zijn we insecten gaan vangen langs de waterkant om te showen aan de mensen. De avond werd afgesloten met een braai. Bbq op vuur.

Daarnaast heb ik een dagje toerist gespeeld en ben ik naar een soort rehab center geweest en ook zijn Erica en ik meegeweest op bedrijfsbezoek.

Op zaterdag heeft Cornell Erica en mij getrakteerd op een uitgebreide lunch in Tzaneen terwijl hij met oma ergens anders ging lunchen voor moederdag.

Het eindproduct van mijn impala onderzoek begint enige vorm te krijgen. Het identificeren van sommige vliegen is alleen nog vrij lastig. Ik werk met een boek waar ongeveer 3000 verschillende insecten in staan. Echter kennen ze iets van 65000 soorten en subsoorten in dit land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 02 Maart 2017
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 10132

Voorgaande reizen:

03 Juli 2018 - 03 September 2018

Zomer 2018

02 Maart 2017 - 01 Augustus 2017

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: