Erica - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu Erica - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu

Erica

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

14 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Nadat de bushbok overleed hebben we bedacht dat we het skelet willen gebruiken voor studenten in het studieprogramma en omdat het gewoon cool is om een skelet te bouwen. De skeletpuzzel is klaar en nu moeten we nog een manier verzinnen om het goed te bevestigen.

Ook hebben we bloed van 75 buffels binnen gekregen die moeten worden getest op tuberculose. Dit is een behoorlijk intensief proces. Elke buffel krijgt in totaal 10 tubes waarin bloed en reagensen worden gestopt om te testen. Daarnaast wou de klant nog een andere techniek gebruiken wat nog eens 3 tubes in beslag nam. Reken maar uit hoeveel tubes we in handen hebben gehad. Maar dan ben je er nog niet. De buisjes mogen niet omvallen en moeten 2x 24 uur worden geincubeerd tussentijds. Dit proces kost dus een aantal dagen inclusief het pipetteren van de reagensen en het bloed. Het kostte zon 5 uur per dag aan werkuren. We gingen savonds door tot 22:00 of 23:00.

Behalve dat het veel werk is, heb je ook de ruimte nodig en aangezien de buisjes niet mogen omvallen, zijn we op zoek gegaan naar materialen om nieuwe houders te maken. Waar we in europa iets bestellen dat binnen en paar maanden wordt geleverd, bestel je hier iets en wacht je een paar maanden of het komt helemaal nooit aan. Uiteindelijk bedachten we dat we in stevig karton dat wordt gebruikt voor taarten mooi opdienen, gaten zouden boren zodat de tubes erin konden staan of hangen. Na aanschaf van zo'n boor die met een hendel gaatjes boort in het product dat je op de tafel eronder plaatst en dr aanschaf van plastic boxen om de taartbodems op te laten leunen, ging ik aan de slag. Gaten werden geboord en het werkte wel redelijk. Doordat het karton is, is het helaas niet echt vaker te gebruiken en schoon te maken. Het kostte me een dag om die houders te maken. Echter de dag erna had ik nog meer houders nodig en bedacht ik dat ik gewoon ging proberen om gaten te boren in de deksels van de plastic bakken die waren gekocht om op te leunen. Dit bleek veel beter te werken en kan ook nog schoongemaakt en hergebruikt worden. Jammer van die dag verspilling. Het idee was al eerder in me op gekomen maar volgens cornell zou het niet gaan werken omdat het te zwak was.

Verder zijn we druk met ecolife. Er zit maar een dag tussen de groepen en soms zelfs een dubbelboeking.

Twee dagen terug zijn we naar een golfclub geweest omdat wilde zwijnen hun gras kapot maken. Gedurende een twee uur lange tocht in golfkarretjes hebben we samples genomen van gras en water wat wordt onderzocht op vitamines en gezondheid. Sommigen hebben me vast wel eerns horen vragen of, als ze gingen golfen, ze ook in ggolfkarretjes mochten rijden want dat leek me zo leuk. Dit was dus wel een kleine dream come true.

Als verrassing voor Cornell hebben Erica en ik contact gehouden en geregeld dat zij een paar dagen kon langskomen. Gelukkig pakte de verrassing goed uit en was Cornell blij om haar te zien.