Rip - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu Rip - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu

Rip

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

26 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Dit was naar verhouding een rustige week. Maandag kwam er een melding binnen over een geit die losliep in parsons. Dit is vreemd want parsons kent alleen wild en geen boerderijdieren. Ook kan dit erg gevaarlijk zijn, want een dier wat hier niet hoort, kan ziektes in het gebied verspreiden en overdragen op het wild. Uit bescherming voor het wild is de geit geschoten en hebben wij er een dag later een post mortem op gedaan om te zien of het dier ziektes bij zich droeg. Het was een drager van foot and mouth disease maar verder kerngezond. Achteraf dus goed dat het dier geschoten is omdat dit erg besmettelijk is. Er is dus alleen niet bekend hoelang het dier al in het park was en waar het vandaan kwam.

Verder kwam er een melding binnen over een babyzebra die verstrikt was geraakt in een stropersval. Het dier wist los te komen maar liep al een paar dagen met een stuk prikkeldraad in zijn bek. We hebben geprobeerd het dier te verdoven om het te verwijderen wat erg riskant is voor baby zebra's aangezien de drug al gauw teveel kan zijn. Echter was de benodigde dosis onbekend dus hebben we een nieuwe drug geprobeerd. Blijkbaar werkt de drug niet of in ieder geval niet op zebra's want moeder en baby renden de bush in. We hebben ze dezelfde dag niet meer kunnen vinden. Wegens tijdgebrek hebben we de zaak overgedragen aan een dierenarts.

De andere dagen verliepen vrij rustig en zaterdag hebben we de studenten op het vliegveld afgezet omdat zij weer naar huis gingen.

Wegens gevaar voor eigen leven en het niet onder controle kunnen houden van Hayley hebben we haar moeten schieten. Doordat ze is opgevoed door mensen en niet door haar moeder, heeft ze nooit haar plek geleerd in een kudde en liet ze steeds haar dominantie en agressie de vrije loop. Die agressie richtte ze jegens ons.

Om de sfeer enigzins te verbeteren hebben we geprobeerd om peanutbutter-chocolate chip-choco muffins te maken. Dit gaat óf fantastisch zijn, of een ramp. We will know soon!

• 26 Maart 2017 - 17:32

Jannita :

Al meer bekend over whiskey?