Hayley - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu Hayley - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Britt Arends - WaarBenJij.nu

Hayley

Door: Britt Arends

Blijf op de hoogte en volg Britt

02 April 2017 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Dit was de eerste week in camp zonder studenten. Heerlijk wat een rust geeft dat! Helaas konden er door het incident van vorige week weinig meters worden gemaakt doordat Cornell tijdelijk uit de running ligt.

De verkorte versie van Hayley zal ik nader toelichten. Vorige week zaterdag nadat de studenten op het vliegtuig waren gezet, wij wat gingen eten in de stad en we hadden overlegd wat we de komende week zou doen, was het toen we terugkwamen in camp al gauw tijd om de dieren te voeren. Dit gebeurt altijd net voordat het donker wordt. Op de egels en mongoose zijn nachtdieren en daarnaast hebben we Hayley die haar nachtverblijf vaak binnenwandelt rond de tijd dat het donker wordt. Voeren in het licht is gewoon verreweg veel handiger dan met een zaklamp rondlopen. De egels, Olive, Wauwie en de stokstaartjes hadden hun eten al en we hoorden Hayley bij de gate bij de auto's ze wou niet uit zichzelf omlopen naar haar nachtverblijf. Ze was al laat aangezien het al vrijwel helemaal donker was. Normaal gesproken loop je dan gewoon met haar mee langs het hek aan de binnenkant. Zo deed ik dat deze keer ook zoals we het met de studenten deden. Ze liep zo'n 15 meter mee tot we de volgende gate passeerden. Wou niet meer verder lopen en begon mij aan te vallen door het hek heen. Ik liep van haar weg zoals we vaker doen. Meestal is het dan wel klaar en houdt ze op. Vervolgens loop ik weer een stukje met haar mee langs het hek en volgt ze. We zijn nog geen paar passen verder of ze valt me weer aan. Cornell ziet het gebeuren en komt eraan lopen. Hij zal haar wel rondleiden en wij zouden hem en Hayley in haar nachtverblijf zien. Prima. Cornell kan normaal namelijk wel gewoon bij haar lopen en haar aaien en aandacht geven. Op een of andere manier tolereert ze veel meer van mannen dan van vrouwen. Dit heeft mogelijk te maken met dominantie.

Erica en ik liepen naar de andere kant nar haar verblijf tot we opeens Cornell hoorden schreeuwen. We draaiden beiden om en liepen terug. Doordat het al donker was konden we niets zien. Er volgden nog meer schreeuwen en hij riep: "Hayley! Hayley is in camp!" Dit betekent lockdown voor alle aanwezigen en met namede vrouwen. Ze is al eens eerder in camp gekomen waarna ze dus erica in de keuken heeft ingesloten en aangevallen. Ze kwam er uit met een gebroken hand en grote blauwe plekken.

Ondertussen renden Erica en ik beiden een andere kant op. Ik rende naar de keuken terwijl zij richting het klaslokaal rende. Zij had een zaklamp, ik niet. Instinctief draaide ik om en rende terug richting Cornell, de schreeuwen namen zo toe dat het duidelijk was dat Hayley Cornell aan het aanvallen was deze keer. Hij had hulp nodig. Nog voordat ik bij de gate aankom en kan zie wat er precies gaande was, rende Boetini als een gek langs mij heen en schopte Hayley tegen haar nek om haar uit balans te brengen en af te schrikken. Door te schreeuwen en tegen haar zijkant te schoppen, rende ze uiteindelijk de bush in. Boetini was zo kwaad op Hayley dat hij achter haar aanrende en haar persoonlijk af wilde maken. Ondertussen had ik mij en oma, Cornells moeder, opgesloten in de keuken. Strompelend kwam Cornell zonder kleren bij de keuken. Het bloed drupte langs zijn benen. Hayley had behoorlijk wat schade toegericht. Behalve bloedende ellebogen en knieen had hij een flinke vleeswond. Hayley had hem met haar hoorns gespiest.

Door de adrenaline had hij naar verhouding nog weinig pijn. Hij heeft zijn geweer gehaald en is met Boetini op zoek gegaan naar Hayley. Beneden bij de gate bij het lab stond ze dan. Een harde knal galmde gevolgd door een hoorbare plof. Het was Hayley die omviel.

Cornell kwam terug en de minuten verstreken terwijl het bloeden uit de wond maar niet stopte. We besloten dat we een dokter of ziekenhuis moesten bezoeken. Hij moest worden nagekeken op interne bloedingen. Gelukkig is de buurman van zijn nieuwe woonlocatie dokter. We belden hem op op zaterdagavond waarna hij ons ontmoette bij zijn kliniek.

In de kliniek vertelde de dokter dat de wond 12cm diep was en 1cm naast zijn ruggegraat zat. Als Hayley haar kop heen en weer had bewogen was hij nu verlamd geweest. Wonderbaarlijk genoeg lijken zijn organen amper tot geen schade te hebben opgelopen. Er is een drain geplaatst, gehecht en onder invloed van zware medicatie is hij naar huis gestuurd.

De zondag die erop volgde was een rare dag voor iedereen die het incident mee had gekregen. Iedereen was stil, had amper geslapen en liep doelloos wat rond. Pas toen kwam het besef van wat er de avond ervoor gebeurd was. Ik had het zelf kunnen zijn, en dan had ik hier nu niet meer gestaan. Cornell was bijna verlamd en Hayley is nu dood. Hayley had hem eerst gespiest en toen hij eenmaal van haar hoorn af wist te komen, sleepte ze hem over de grond waardoor hij de andere wonden op armen en benen op liep.

Ik heb nog nooit een man zo horen schreeuwen..

De plannen voor die week zijn dus geschrapt en we hebben de boel draaiende gehouden.

Vrijdag zou de drain worden verwijderd. Ivm de pijn is hij in slaap gebracht tijdens de procedure. Er kwam nog teveel wondvocht uit en de drain zit er nog steeds in. Ook kon de dokter nu pas zien dat de wond nog 3 tot 5 cm dieper was dan de eerder ontdekte 12cm. Woensdag een nieuw bezoek aan de dokter om te zien of de drain eruit kan.

Alles gaat verder oke hier☺️!

Whiskey is nog steeds spoorloos. We denken dat hij opgegeten is door een slang of dat hij een vriendinnetje heeft gevonden in de bush.

• 02 April 2017 - 19:53

Jannita:

Jeetje wat schrikken!! Nu snap ik je appje ook

• 02 April 2017 - 20:03

Bert:

Spannende verhalen hoor!

Je zorgt er toch wel voor dat je heel terug komt?